Atlas oblaků

25.05.2025

Obloha není nikdy nudná! Stačí se podívat nahoru – tam se pořád něco děje. Využijte toho, že není úplně jasno a začněte zkoumat oblaka. Připravili jsme pro vás hravé vzdělávací materiály, díky nimž se děti v MŠ a na prvním stupni ZŠ mohou seznámit se světem oblaků zábavnou a přístupnou formou.

Téma oblaků je nejen vizuálně poutavé, ale také nabízí ideální prostor k rozvíjení pozorovacích dovedností, tvořivosti i základního porozumění přírodním jevům. Děti se učí vnímat proměnlivost počasí, rozlišovat typy oblaků a hledat souvislosti mezi přírodou a tím, co samy zažívají.

Aktivita 1: Atlas oblaků

Cíl aktivity:
Rozvoj pozorovacích schopností, vnímání přírodních jevů, seznámení s typy oblaků, propojení teorie s přímým pozorováním.

Pomůcky:
– pracovní list "Atlas oblaků" (verze pro MŠ nebo ZŠ, 1 ks pro každé dítě nebo dvojici, skupinu)
– karton ve formátu A3
– lepidlo nebo sešívačka
– nůžky/řezák (pro pedagoga – pro výřez pozorovacího okénka)

Popis činnosti:
Každé dítě (nebo skupinka) si vytvoří vlastní pomůcku na pozorování oblaků. Na spodní polovinu kartonu přilepí pracovní list "Atlas oblaků". Horní část kartonu slouží jako rámeček – do jejího středu pedagog vytvoří okénko, kterým budou děti pozorovat oblohu. Karton si mohou děti také výtvarně dozdobit. 

Hotový "oblako-karton" si děti vezmou ven a skrze pozorovací okénko sledují aktuální oblačnost a pokoušejí se určit typ oblaků, které vidí.

Doporučení k realizaci:
Aktivita je ideální do tematického bloku o počasí, přírodě nebo jako součást projektového dne. Lze ji realizovat při pobytu venku, během vycházky nebo v rámci činností na školní zahradě. Při opakovaném použití pomůcky mohou děti pozorovat proměnlivost oblohy v různých dnech i časech.

Aktivita 2: Jemná motorika v oblacích

Cíl aktivity:
Rozvoj jemné motoriky, práce s netradičním materiálem, rozlišování základních tvarů oblaků.

Pomůcky:
– pracovní list "Jemná motorika v oblacích" (pro každé dítě 1 ks)
– vata
– lepidlo

Popis činnosti:
Každé dítě obdrží pracovní list s prázdnými políčky určenými pro tvorbu oblaků. Děti pomocí prstů tvarují z vaty jednotlivé druhy oblaků (např. kupovitý, roztrhaný, vrstevnatý) a lepí je do příslušných políček.

Doporučení k realizaci:
Aktivita je vhodná do ranního bloku nebo jako součást tematického dne o počasí. Může být zařazena i jako doplňková činnost při výtvarné nebo pracovní výchově.
Děti si procvičují prstovou obratnost, přesnost při manipulaci s drobným materiálem a zároveň se hravou formou seznamují s tvary a pojmy souvisejícími s přírodním jevem – oblaky.